Olen monta kertaa tässä ja tässä kirjoitellut Kiinan roolista Afrikassa ja tänään olin lentää hämmästyksestä seljälleni, kun löysin Ylen sivuilta positiivisen kirjoituksen Kiinan toiminnasta Etiopiassa. Pistetään tähän lyhyt tiivistelmä.

Ruokaa tarjoillaan ennen työpäivää, puolentoista tunnin lounastauolla ja vielä töitten päälle. Vaihtoehtoina ovat etiopialainen ja kiinalainen ruoka.

Parin vuoden kuluttua pienteollisuusalueella pitäisi olla ainakin 50 000 työntekijää. Tehdas aikoo rakentaa alueelle kaikki palvelut sairaalasta jätevedenpuhdistamoon.

– Etiopiasta voi tulla maailman tehdas, sanoo Ylen haastattelema kiinalainen kenkätehtailija Zhang Ying. 

Myös kiinalaiset vaate-, lääke- ja autotehtaat ovat jo tarttuneet tilaisuuteen.

Zemedeneh Negatu, amerikkalaisen Fairfax Africa Fund -sijoitusrahaston johtajan  mielestä Kiinan sijoitukset eivät ole lyhytnäköistä luonnonvarojen hyödyntämistä, vaan teollisen perustan luomista.

– Kiina aikoo tehdä Etiopiasta teollisuuskeskuksen, Negatu uskoo ja arvostelee samalla länsimaisia sijoittajia.

Oli Kiinan valtion ja yritysten suhde mikä tahansa, Kiinan ja kiinalaisten vaikutusvalta sekä näkyvyys kasvavat. Huajian-tehtaan edustaja arvioi, että Etiopiassa asuu nykyisin jo 50 000 kiinalaista.

Länsimaissa Kiinan vyöryä Afrikkaan on arvosteltu usein uuskolonialismina. Negatun mielestä arvostelu on kateellisten panettelua.

– Emme voi enää vähätellä kiinalaisia. He rakentavat hyviä teitä, hyviä rautateitä, hyviä lentokenttiä. Jos me saamme sellaisia, miksi me valittaisimme, Negatu kysyy.

Tärkeintähän tuossa Kiinan touhussa on se, että he rakentavat kymmenien miljardien sijoitukset vaativan infran: tieverkostot, satamat, lentokentät, rautatiet, ratikkaverkot, sähkövoimalat ja sähköverkot et. Tämän jälkeen on sitten milijoonilla intialaisilla, kiinalaisilla, eurooppalaisilla, jaappanilaisilla, amerikkalaisilla etc yrityksillä helppo tulla valmiiseen pöytään.

Afrikassa on Afrikan hinnat, joten siellä 80- 100 euron palkka rittää jo pitkälle. Asuminen on lähes ilmaista, 35 centillä saa kolmen ruokalajin päivällisen ja siihen päälle litran vahvaa kaljaa. Kiinalaiset ja intialaiset kehittänevät nopeasti paikallisiin oloihin sopivan halvan automallin, jossa ei ole mitään ylimääräistä krääsää ja joka maksaa vain 699€. Sillä on neekerin mukava ajella.