Lääkelaitoksen siirtäminen Kuopioon on jälleen kirvoittanut vilkkaan keskustelun aluepolitiikasta ja tuollaiset siirrot on leimattu jonkinlaiseksi Helsingin antamaksi sosiaalitueksi maakuntiin. Neljä viidestä (80%) suomalaisesta EI kuitenkaan asu pääkaupunkiseudulla, joten minkä helvetin takia kaiken verorahoilla maksetun hallinnon ja tutkimuksen pitää silloin olla täällä.

Vapaavuoren mukaan Suomen bruttokansantuotteesta kolmasosa tehdään pääkaupunkiseudulla ja näinhän se voi ollakin, mutta mistä tämän alueen bkt sitten oikein muodostuu!? Täällä pääkaupunkiseudulla luodusta bkt:sta suurin osa on paikallisten avuttomien toinen toisilleen tuottamia palveluja, kun taas eri teollisuudenalojen (teräs-, telakka-, kaivos-, elektroniikka-, konepaja- ja maatalous) tuotteista leijonanosa tehdään muualla Suomessa. Tänne on kuitenkin kerääntynyt enemmistö maamme uusavuttomista, jotka tarvitsevat normaalista arkielämästä selviytyäkseen tuplamäärän holhousta ja palveluja verrattuna nyt vaikkapa kuopiolaisiin.

Vuonna 2006 New Yorkin sataman kolme tärkeintä vientituotetta olivat jätepaperi, romumetalli ja tyhjät kontit. Pelkään samojen artikkeleiden olevan kärjessä myös Helsingin upouuden Vuosaaren sataman vientilistalla. Pääkaupunkiseutu ei pärjäisi päivääkään omillaan, mutta muu Suomi selviäisi loistavasti ilman sitä.

"Täällä kaikki on niin lähellä toisiaan" peruste ei nykytekniikan aikana merkitse enää mitään. Kehittyneen video- ja kuvansiirtotekniikan avulla kokouksen osallistujat voivat olla eri puolilla maata ja esiintyä jättiruuduilla luonnollisen kokoisina. Hyvän persauksen takia virkansa saanutta sihteeriäkin pääsevät kaikki kokoustajat ihailemaan, jos tämä vartin välein keinuu seksikkäästi  kameroiden editse. Mikäli se nyt siitä kiikastaa.

Norjan ja Venäjän pohjoiset alueet kokevat aivan lähitulevaisuudessa valtavan kehityksen uusien kaasu- ja öljykenttien avaamisen seurauksena. Sen myötä Oulun ja muun Pohjois-Suomen merkitys tulee kasvamaan, joten kaikkialla maailmassa yleisten luotijunien suunnittelu olisi meilläkin pikaisesti aloitettava. Jo kymmenissä maissa keskimatkojen saastuttavaa lentoliikennettä korvaavat 300-600 km/h pyyhältävät puhtaat luotijunat, mutta meillä Suomessa kolkutellaan edelleenkin Juhani Ahon Rautatiessä kuvattuun tyyliin.

Lopuksi ehdotan Suomeen perustettavan täysin erillisen hallintokaupungin Brasilian, Hollannin, Nigerian ja Myanmarin tapaan. Oulun itäpuolella sijaitseva Pudasjärvi tuli mieleeni ensimmäisenä sopivana paikkana, siellä saisivat poliitikot ja virkamiehet rauhassa kutea keskenään. Olin armeijan aikaan useita kertoja Pudasjärvellä ja pidin paikasta kovasti; sain siellä kerran jopa yllätyspimperoakin! Tuosta tapauksesta kerron vasta myöhemmin blogiini tulevassa turvallisuuspliittisessa osiossa, ettei se sotke tätä poliittista katsausta.

Turvallisuuspoliittisessa kategoriassa sen takia, että olin tuona kyseisenä yönä puntiksella ja kymmenien kilometrien päässä palveluspaikastani. Mikäli Neuvostoliitto olisi silloin hyökännyt Suomeen, oltaisiin minut voitu ampua sotilaskarkurina ja vaikkapa kesken naimatapauksen! Näin ankara on Suomen sotilaslaki.