Venäjä on nyt ruvennut palauttamaan muualle maahan Suomen rajalle tulleita pakolaisia, joilla on ollut tarkoitus rynniä väkisin Suomeen ja Kelaan makaamaan. Siihen ei kuitenkaan pidä luottaa, vaan aita on rakennettava.

Tuo rajalle tuleva aita on julkisen sektorin hanke, joten 97% todennäköisyydellä se ryssitään täydellisesti. Käytännöllisesti katsoen kaikki julkisen sektorin hankkeethan ovat epäonnistuneet ja hinta vähintäänkin tuplaantunut.

Nyt siihen tulevat mukaan vielä EeUuun kilpailutukset ja direktiivit. Aidasta yritetään vielä saada yhtä suora ja hieno kuin Helsingin keskustaan tulevat aidat. Pidän hyvänä saavutuksena, jos ensi marraskuussa sitä aitaa on valmiina 50 kilometriä.

Aitaa suunnittelevan asiantuntijan mielestä suurimmat työt ovat maanrakennuksessa ja betonitöissä. Miksi ihmeessä anturan ja pilarin valutyöt pitää tehdä maastossa, johon on vaikea saada kaikkia mahdollisia tarvikkeita ja betoniautoja!

Minä tein yhdellä rivitalotyömaalla 80 pergolan puutyöt ja asensin katteet. Anturaplintit ja niiden pilariosuus valettiin yhdeksi kappaleeksi ja samoilla muoteilla kentällä ja nostettiin kaivurilla valmiisiin kuoppiin. Kuopan pohjalle tasattiin vaan sorapeti oikeaan korkoon, antura- pilari- elementti nostettiin siihen ja ympärystän täyttö. Silloin ei myöskään vaadita rajalla kulkevan tien kokonaan uudelleen rakentamista, kuten suunnittelija esittää.

Pystytolppiin voisi laittaa aitaelementin kiinnityksen varalle parikymmentä senttiä pelivaraa, ettei jokaisen tolppavälin kanssa hässitä päiväkausia. Mahdollisesti jäävään aukkoon sitten fyllikappale tai natolankaa.

Ja 1300 kilometristä aitaa pitäisi rakentaa 10- 20 kohdassa samaan aikaan. Silloin eivät tosin ne sadat työntekijöiden tukikohtia tarkastavat ja vessoja mittailevat ely- keskusten, työsuojelupiirien, ympäristöministeriön ja muiden laitosten naisvirkailijat pääse paikalle ja homma kaatuu siihen.

Kaikki pitäs aina tehä itte!