Etiopian pääministeri Abiy Ahmed Ali sai tämän vuoden Nobelin rauhanpalkinnon ja hänellä tosiaan on ansioita siihen.

Hesarikin paljastaa tämän huonon uutisen, mutta lehden hermafrodiittitoimittaja Petja Pelli kirjoittaa ja protestoi enemmän sitä, että Greta Thunberg ei saanut palkintoa. Greta on reipas ja aloitekykyinen tyttö, mutta Suomen nykyisen tyttöhallituksen ilmastopolitiikka osoittaa mistä on kysymys. Meilläkin yritetään pakottaa arktinen, viisimiljoonainen kansa syömään tuhansien ja tuhansien kilometrien päästä rahdattuja hetelmiä ja vihanneksia, jotka olisivat olleet kehitysmaiden lapsosten ainoaa ravintoa.

Abiy Ahmed Alin ansioluettolo on mittava: Hän on keskeinen henkilö Etiopian demokratisoitumis- ja avoimuusprosessissa, jossa poliitisia vankeja on vapautettu ja aloitettu dialogi naapurimaa Eritrean kanssa. Lisäksi hän on ollut yhtenä kätilönä Sudanin rauhansopimuksen synnyssä. Tuo oli lainaus Pekka Haaviston lausunnosta. 

Kiinan avulla ja rahoilla Etiopia on nousemassa Afrikan talousmahdiksi ja Kiina on varmasti myös noiden rauhanprosessien takana. Addis Abebasta kulkee nyt 700 km pitkä rautatie Djiboutiin, mutta 100 miljoonan asukkaan Etiopia tarvitsee myös rautatieyhteyden Eritrean satamiin. Siellä on jo ratapohjat valmiina, kiinalaiset rykäisevät sen rautatien vuodessa.

 

CnbbeeE005016_20180616_NBMFN0A001_11n.jp

Tässä kuva Addis Abeban ja Djiboutin välisestä rautatiestä.

addis-ababa-light-rail-transit-station-m AALRT-E-Ticket.jpg

Tässä puolestaan Addis Abeban ratikka, josta käytetään kansainvälisillä sivustoilla nimeä Metro- Railway.

the-african-union-headquarters-building-

Tässä taas Kiinan Afrikalle lahjoittama Afrikan Unionin pääkonttori, joka sijaitsee Addis Abebassa. Etiopia onkin ainoa turvallinen paikka noin hienolle rakennukselle. Muualla Afrikassa se ammuttaisiin hajalle vuodessa tai siitä tulisi jonkun gepardihatun kaupunkiresidenssi.

lataus%20%281%29.jpg

Kiina rakentaa myös jopa 50. 000 ihmisen teollisuusalueita, joista tietysti voivat vuokrata tiloja kaikkialta maailmasta tulevat yritykset. Merkillistä kolonialismia, mistähän Suomeenkin saataisiin tuollaista!