Mikko Kärnä ehdottaa nyt rautatien rakentamista Jäämerelle, koska se on huoltovarmuuden kannalta tärkeää. Ilmeisesti se on taas sitä kepulaista huoltovarmuutta, jossa kysymys on vain Mikko Kärnän huollosta ja tulevaisuuden turvaamisesta. Kärnä tietää jo varmuudella putoavansa eduskunnasta seuraavissa vaaleissa, joten hänellä on ilmeisesti maita Enontekiöllä ja hän haluaa VR: n lunastavan kovaan hintaan ne joutomaaksi luokitellut plänttinsä.

Minä olen kerran ostanut junalipun Helsinki- Madrid (sis. laivamatkat) ja siitä jatkoin vielä junalla Algecirasin kautta Marrakechiin. Edestakaisin kaikki. Lisäksi olen matkustanut junalla edestakaisin Tukholma- Budapest ja Helsinki- Moskova. Suomen rautatiet olen ajanut kymmeniä kertoja päästä päähän. Minä tiijän myös nämä rautatieasiat, vaikka lapsuudessani matkustin enimmäkseen poron pulkassa!

Mikko Kärnä on nyt ollut 6- 7 vuotta eduskunnassa ja ilmeisesti hän on Helsingin vihreiden kanssa pyörittyään kadottanut terveen järkensä.

Nythän on jo rakenteilla Laurila-Tornio-Haaparanta rautatieyhteys, josta pääsee Kiirunan kautta myös Norjan Narvikiin ja koko Ruotsin eteläinen rautatieverkosto on käytössä. Rautatie Jäämerelle vaatisi radan rakentamista satoja kilometrejä läpi koskemattomien erämaiden ja sitten vielä Norjan puolelle satamat.

Ruotsissa on eri raideleveys, mutta se on pikku juttu nykypäivän insinööreille. Kiinan ja Venäjän rajalla on suuret nosturit, joilla konttimaiset matkustajavaunutkin nostetaan vain toisille teleille ja matka jatkuu tunnissa. Näin kerran eräässä matkaohjelmassa ja ihmettelin kun Ruotsin ja Suomen rajalla ei tehdä vastaavaa. Enää en ihmettele, koska meillä on Mikko Kärnän tapaisia kansanedustajia, jotka ovat satoja kertoja katsoneet Ruotsiin joen yli, mutta silmät eivät näe, eikä ymmärrys yllä!

Toisen maailmansodan aikana saksalaiset kuljettivat Ruotsin rautateitä pitkin yli 100. 000 junavaunullista sotilaita ja sotatarvikkeita Suomeen ja Norjaan. Se onnistui Hitlerin hirmuhallinnon ja puolueettoman Ruotsin yhteistyönä, joten miksi helevetissä se ei onnistuisi EU- maiden (Nato- maiden?) Ruotsi ja Suomi välillä!

Katselin joskus dokumentin Kanadan rautateistä ja siellä ajettiin parhaimmillaan kuusi kilometriä pitkillä junilla mantereen läpi. Eihän se ihme vaatinut kuin monta dieselveturia vain eteen! Esimerkiksi Kiirunasta Narvikiin menevä rata on vain yksiraiteinen, mutta eihän se ole kuin rakentaa ohitusraiteita lisää. Puoli päivää ajetaan itään päin ja puoli päivää ajetaan länteen! 

 

 

SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018 - Hur ser våra järnvägar ut -  Norrbotniabanan