Turvakameroiden määrää ei saa lisätä, koska ne loukkaavat yksilönvapautta. Tässä ovat vastakkain ryöstetyn vanhuksen ja ryöstäjän yksilönvapaudet, jolloin yrittäjähenkisen rosvon oikeudet ajavat huoltosuhdetta pilaavan vanhuksen oikeuksien ohi.


Edellinen hallitus lakkautti ulkomaisen harmaan talouden torjunnan yksikön, vaikka siitä on arvioitu koituvan 300- 500 miljoonan euron menetykset yhteiskunnalle. Nyt tuo summa on varmasti jo lähellä 1000 miljoonaa.


Nyt Vasemmistoliiton ministeri Merja Kyllönen on perustanut työryhmän, jossa Jorma Ollilan johdolla tutkitaan mahdollisuutta asentaa suomalaisiin autoihin mikrosirut, joiden avulla sitten peritään tulevia tiemaksuja. Tämä Kyllönen ajaa myös oman auton käytöstä tulevien kilometrikorvausten ankaraa leikkausta.


Viime kevään hallitusneuvotteluissa Rakennusliitto kannatti Vasemmistoliiton menoa hallitukseen, mutta ei kannata enää. Hallitus on ruvennut kurittamaan entistä enemmän suomalaisia rakentajia, vaikka juhlapuheissa piti käydä harmaan talouden kimppuun.


Kyllösen ehdotuksen mukaan kilometrikorvauksia ei makseta, jos alueella on julkinen liikenne. Pääkaupunkiseudulla rakennetaan kuitenkin Jätkäsaaren ja Suurpellon kaltaisia uusia asuinalueita, joihin ei kulje mitään julkisia liikennevälineitä. Lisäksi rakennusalan ammattilaisilla on aina mukanaan runsaasti työkaluja ja työvaatteita, joiden kanssa ei voi mennä julkisiin liikennevälineisiin. Minulle ei tulisi mieleenkään mennä moottorisahan kanssa Metroon, vaikka jokaisella työmaalla se onkin välttämätön. Ne muutamat Metrossa kirveen kanssa heiluneet eivät ole olleet rakennustyöläisiä, vaan noita turvakamerakieltojen suojelemia.


Olen nykyisen työmaani aikana käyttänyt bussia kymmenkunta kertaa ja yhden kerran tuo jostain Tanskasta tuotu vanha rämä hajosi matkalla. Viime viikolla eräällä maalarinaisella oli vielä huonompi tuuri: kolmella matkalla yksi bussi hajosi ja toinen jätti vuoronsa väliin. Näitä hajonneita paikallisbusseja näkee lähes päivittäin seisomassa pääteiden varsilla hätävilkut päällä tai hinausauton perässä roikkumassa. Ympäri vuoden, mutta etenkin talvella pakkasen takia.


Pääkaupunkiseudun rakentajista suuri enemmistö tulee muualta Suomesta ja heidän on aina vain vaikeampi kilpailla virolaisen verovapaan työvoiman kanssa, joten tuollaiset kilometrikorvausten poistot on se lopullinen niitti.


Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi on eronnut Vasemmistoliitosta ja se on jotenkin enteellistä. Ennen tämä liitto oli puolueen vahvimpia tukijoita, mutta vasurien nykyjohto on keskittynyt enimmäkseen akateemisten city- vihreiden äänten kalasteluun ja etujen ajamiseen ja jättänyt tavalliset työläiset oman onnensa nojaan.


Vasemmistoliiton Anna Kontula hakee eduskunta-avustajakseen anarkistia: vihreät ja vasemmistolaiset naiset haluavat vapaan ja liberaalin yksityisen sektorin, missä ”virolaisen putkimiehen” (vrt puolalainen putkimies) saa satasella, mutta toisaalta on tarkkaan säädelty julkisen sektorin rälssi viiden vuoden irtisanomisaikoineen ja muine etuoikeuksineen. Tästä syystä ei olekaan mikään ihme, että Suomeen kasvoi Perussuomalaisten kaltainen miesten puolue.