Vuonna 2009 Kiinassa ja Suomessa tehtiin suuria päätöksiä, joiden tarkoituksena oli mullistavasti parantaa molempien valtioiden liikenneyhteyksiä ja taloutta.

Kiinassa päätettiin rakentaa 16. 000 km suurnopeusjunille sopivaa rautatietä ja Suomessa taas tehtiin päätös aloittaa ainutlaatuisen Länsimetron rakentaminen, jonka ensivaiheen pituus oli huikeat 13.8 km.

Kiinassa noiden luotijunayhteyksien valmistumisvuodeksi arvioitiin vuosi 2020, mutta Suomessa koko suurprojekti päätettiin rysäyttää valmiiksi jo vuoteen 2014 mennessä.

Mutta jo vuoden 2014 loppuun mennessä Kiinan rautateiden suurnopeusjunaverkko kattoi sen 16 000 kilometriä eli Kiinalla oli maailman laajin kansallinen suurnopeusjunaverkosto. Uudeksi tavoitteeksi maa on asettanut ylittää 25 000 kilometrin raja viimeistään vuonna 2020.

Nyt on vuosi 2017 ja se Länsimetron tynkä ei ole vieläkään valmis, eikä avauspäivästä ole  tietoakaan. Saako Suomi valmiiksi sen 13.8 km samassa ajassa kuin Kiina saa valmiiksi oman 25.000 kilometriään; kas siinä kysymys.

Hinnat eivät ole tietenkään täysin vertailukepoisia, mutta Kiinassa tuon ensimmäisen 16.000 kilometrin osion kilometrihinta oli 12. 5 milj. €/km, kun taas Länsimetron kilometrihinta pyörii tuolla 70 miljoonan euron kieppeillä. Kyllä, halpatyövoimaapa hyvinkin, ei tuolla Länsimetron työmailla pahemmin suomalaisia näkynyt.

Kaikki Tallinnan tunnelit ja Jäämeren rautatiet ovat jo muutenkin aivan täyttä huuhaata ja varsinkin tuon Länsimetron komedian perusteella. Vetäistäköön Sallasta kiinalaisvoimin yhteys Muurmannin rataan ja se on siinä!

Onko kukaan nähnyt koskaan joutsenta, jolla on saman kokoinen pää kuin hevosella! Helsingissä halutaan kuitenkin, että Suomen joutsenella olisi yhtä iso pää kuin Jan Vapaavuorella. Tämä kun saarnaa jatkuvasti Helsingin metropolista, vaikka Suomen pienellä kansalla ei ole varaa mihinkään sellaiseen.

Helsinki voi tuottaa kolmanneksen Suomen bkt: stä, mutta se Helsingin bkt on vain hallintoa, teatteria, oopperaa, hallintoa, palvelua, pyyhkimistä, palveluja etc. Ja se kaikki maksetaan muualta Suomesta kerätyillä verorahoilla, jotka on saatu laivoja, traktoreita, moottoreita, koneita, autoja, paperia, sellua ja kaikkia mahdollisia vientituotteita valmistamalla.

Tukholman elinkeinoelämä saattaa olla huomattavasti Helsingin talouden näköinen, mutta siellä on takana kaksi kertaa suurempi kansakunta. Ja sen kansakunnan talous pyörii omillaan, kun taas Suomi on viimeiset 10 vuotta joka vuosi lainannut 10% budjetistaan. Vapaavuoren kannattaa mieluummin tutkia Tallinnan, Riikan ja Vilnan malleja. Eikö se siinä Euroopan lääkeviraston jutussa jo mennyt perille!