Rääkkylän kunta yksityisti sosiaali- ja terveyspalvelunsa kokonaan. Tuo sosiaalipalvelujen yksityistäminen tuntuu äkkiseltään oudolta, mutta tarkemmin ajatellen ei.


HS kertoo tuoreesta Tampereen yliopiston tutkimuksesta, jonka mukaan sosiaalitukien alikäyttö on yleisempää kuin ylikäyttö. Yksinhuoltajaäidit, yksinäiset miehet ja vähävaraiset vanhukset jättävät liiallisen byrokratian takia tukien hakemisen.


Sosiaalitoimistot tunnetusti juoksuttavat ihmisiä erilaisten lisäselvitysten takia, lakisääteisiä käsittelyaikoja ei noudateta, eikä virkailijan puheille pääse. Lisäksi olen kuullut, että asiakkaan valittaessa väärästä päätöksestä tämä korjataan ”virkailijan itseoikaisuna” joskus puolen vuoden kuluttua. Näin asia ei mene valituslautakuntaan ja virkailija oman virheensä korjaamalla saa kauniit tilastot, mutta puoli vuotta myöhässä tulleet rahat eivät paljon lohduta jo häädön saanutta tai keripukkiin kuollutta asiakasta. 


Noista vääristä päätöksistä mainitsen vielä, että jos minä kirvesmiehenä asennan ovia tai ikkunoita väärinpäin, niin se homma loppuu lyhyeen. 


Asiakkaan oikeusturvan kannalta yksityistämisellä saattaa olla siis hyväkin vaikutus, eihän tuo julkinen sosiaalipalvelu sinällään siitä miksikään muutu tai mihinkään katoa. Yksityiset firmat kantavat vastuun vääristä päätöksistään ja voitaisiin vielä pistää jokin korotus maksuun (12%) turhan viivästymisen takia.


Eihän tuo sosiaaliavun tarpeen määrittely ole kuin yksinkertaista matematiikkaa ja selkeiden säännösten tulkintaa. Kunnallisten sosiaalitoimistojen työntekijöille tämä on tietysti kova paikka, he joutuvat suurin osa uuden työnantajan leipiin ja siellä vallitsevat yksityisen sektorin normaalit vaatimukset. Tuosta työuupumuksesta aina puhutaan, mutta TE- toimistojen työuupumusta tutkittaessa todettiin asiakasneuvojilla olevan keskimäärin 2,3 asiakasta päivässä. Kahdelle asiakkaalle luulisi ehtivän tehdä päivässä vaikka mitä.


Ruotsissa todettiin joitakin vuosia sitten maassa olevan paljon ihmisiä, jotka tulojensa perusteella olisivat oikeutettuja sosiaalitukeen. Ruotsalaiset päättivät tiedustella näiltä ihmisiltä tarvitsevatko he tätä heille kuuluvaa apua ja ottavatko he sen vastaan. Niin toimii pohjoismainen hyvinvointivaltio.


En yleensä pidä vaikkapa kunnallisten terveyspalvelujen yksityistämisestä, mutta todellista hätää kärsivien ihmisten oikeusturva on kuitenkin tärkeämpi kuin lahon järjestelmän pönkittäminen. Jos tukkirekeä vetävä hevonen sairastuu paskahalvaukseen, niin jossain vaiheessa se hevonen on vain vaihdettava. 


Tuo Rääkkylän kokeilu saattaa onistuessaan levitä muutamiin muihinkin kuntiin ja toivottavasti se silloin pistää Suomen liian suuren julkisen sektorin arvioimaan myös omia suorituksiaan. Ainakin tuosta joidenkin "palvelulaitosten" omaksumasta tsaarinaikaisesta ja venäläistyylisestä palveluasenteesta kannattaa hankkiutua eroon. Kelahan on yksi valtava ongelma, mutta sen hajottamiseen pitäisi pyytää NATO- joukkojen apua ja siihen me emme puolueettomana maana voi ryhtyä.

 

Kun hallintokoneisto paisuu, se muodostaa yhteiskuntaluokan. Se ei enää palvele kansaa, eikä siihen pyrikään. Virkakoneisto elää omaa elämäänsä ja kansan on palveltava sitä”, Erno Paasilinna kirjoitti 40 vuotta sitten.