Joka toinen suomalainen kärsii närästyksestä. Minä olen kärsinyt erittäin pahasta närästyksestä koko aikuisikäni ja kokeillut kaikkea mahdollista. Lukemattomia kertoja olen joutunut yöllä nousemaan ylös jäätelöä syömään, jotta se pirullinen polte ylävatsassa hellittäisi.

Jossain vaiheessa sain sitten lääkäriltä tehokkaan ja kalliin reseptilääkkeen, joka tosiaan auttoi aina pitkäksi aikaa.

Erään kerran seisoin sitten taas yöllä pirullisen närästyksen kourissa keittiön lieden vieressä ja kirosin kun ei ollut tullut haettua niitä lääkkeitä. Katselin siinä pöydällä olevaa rypsiöljypulloa ja mietin mien sellainen toimisi pieninä kulauksina nautittuna. Miten se leviää ruokatorvessa ja miten se asettuu vatsassa. Kokeilin sitten ja HEUREKA, se oli siinä.

Tuosta on  aikaa jo kymmenisen vuotta ja pienillä rypsi-, rapsi-, oliiviöljykulauksilla silloin tällöin olen hallinnut tuota pirullista vaivaani. Moottorisahan teräketjuöljy kelpaa varmasti myös, koska nehän ovat nykyisin kasvispohjaisia. Saha kannattaa kuitenkin sammuttaa, jos vaiva on niin paha, että joutuu työmaalla hörppäämään suoraan tankista. Siinä voi muuten tulla rajunpuoleinen parturointi toiselle puolen päätä ja saattaa jopa toinen korva mennä mukana.

Tuli vain mieleeni, kun näin taas päivän lehdessä jonkun lääkärin täysin kelvottomat ohjeet närästyspotilaille. Kerran ulkomailla minulta meni myös polvi pahasti sijoiltaan, mutta väänsin sen itse paikoilleen. Shokin pelossa käytin hyväksi sattumoisin päällä olutta kokovartalopuudutusta ja rajulla tempaisulla vetäisin luun takaisin polvilumpioon. Yrityksiä oli vain yksi, siitä olin tietoinen.

Minua on siis syytä uskoa näissä lääketieteellisissä asioissa, vaikka kerran vahingossa napsautinkin saksilla kädestä valtimon poikki. Meikäläiselle värisokealle se tulipunainen näppylä vaikutti ihan tavalliselta näppylältä.