Sähköautojen suosio on johtanut jo pulaan litiumista ja sen hintojen ennustetaan nousevan pilviin. Samoin tulee käymään myös muiden sähköautoissa tarvittavien maametallien ja myös kuparin, jota tarvitaan 100 kg jokaiseen sähköautoon.

Maailman sähköautoille välttämättömistä maametalleista 75% on Kiinassa, jossa on tehty myös päätös sähköistää kaikki maan liikenne. He haluavat tietysti myös pitää kaiken autojen tuotannon itsellään, kun nyt sattui näin mainio tilaisuus.

12 miljoonan asukkaan Shenzhenin kaikki 16. 000 julkisen liikenteen bussia kulkevat jo sähköllä ja sama laulu muissakin Kiinan suurkaupungeissa. No, entäs sitten! Eikö se ole vain parempi, että vauras Kiina tekee tuon ilmastolle tärkeän kalliin investoinnin, koska heillä on siihen maametallit, teollisuus ja heillä valtio voi rakentaa latauspisteiden loputtoman verkoston ja vetää uusia sähkölinjoja.

Upporikkaassa Norjassa on jo vuosia panostettu sähköautoiluun, mutta sielläkin se on vielä aivan alkutekijöissään. Nyt köyhä Suomi aloittaa miljardeilla tyhjästä ja sitten raju maametallien hinnannousu, tai Kiinan Opecia vastaava veto sähköautoille lopettaa koko hössötyksen.

Korona on pirullinen tauti, mutta ilmastonmuutoksen torjunnassa se tuli oikeaan aikaan. Viime vuonna autoilun päästöt vähenivät jo 7.7%, mihin lukuun ei päästä koskaan sähköautoilla. Samoin lentoliikenteen päästöt vähenivät rajusti, eikä se lentäminen ainakaan näillä näkymin palaudu ennalleen lähimmän 10 vuoden aikana. Pitkään seisseet koneet vaativat täydelliset ja kalliit huollot, kuten myös lentäjät pitää kouluttaa uudelleen.