Lempäälässä on nyt kehitetty jotain, joka voi pelastaa Suomen lamasta kärsivän metsäteollisuuden ja se on sitä Vihreää siirtymää parhaimmillaan. Siellä on nimittäin kehitetty aaltopahvinen kuormalava, jonka edut puiseen kuormalavaan verrattuna ovat aivan huikeat.

Lukekaa tuolta alhaalta pahvilavojen edut puisiin nähden ja ihmetelkää meidän suomalaisten neroutta. Tuo Lempäälän keksintö tulee lähivuosina mullistamaan kaikki kuljetukset. Minä olen eläissäni taistellut niin paljon noiden raskaiden kuormalavojen kanssa,  että minä ymmärrän asian hienouden.

Tuossa suihkussa käydessäni minä arvasin jo mikä on kehityksen seuraava vaihe, jota insinöörit parhaillaan varmasti jo miettivät ja testaavat. Kaikenlaiset muoviset leipä-, maito-, kalja- ja muut elintarvikkeiden kuljetuksessa käytettävät laatikot ja korit ovat aivan lähitulevaisuudessa aaltopahvista valmistettuja.

Ruuan kuljetuksissa kun pitää aina käyttää uusia lavoja, joten turha tyhjien lavojen lappaminen jää pois. Erilaiset korit ja laatikot voidaan tuoda yhtenä levynä leipomoihin ja meijeriin, missä ne napsautetaan lukittumaan nurkistaan oikeaan muotoon ja ne kestävät sen yhden kuljetuksen.

Ruotsi on jo tilannut viisi tuotantolinjaa, joten Suomessa pitää toimia nopeasti ja lyödä sitä Vihreää rahaa uusiin tuotantolinjoihin. Noita lavoja voidaan tosin valmistaa vain metsäisissä maissa, joissa on selluteollisuutta.

- Puulava painaa 25–30 kiloa. Pahvilava on siihen verrattuna noin 80 prosenttia kevyempi. Sama koskee raaka-ainetta – pahviseen lavaan kuluu puuta 80 prosenttia vähemmän kuin perinteiseen kuormalavaan.

- Puulavan hinnan päälle tulee 10–50 euron suuruinen pantti. Jos lava menee ulkomaille, yritys menettää panttimaksut. Pahvilavoissa panttia ei ole.

- Tavarakuljetuksissa esimerkiksi rekkalastin painossa säästyy jopa 1 200 kiloa pahvilavoja käyttämällä. Tällä on iso merkitys auton polttoaineenkulutukseen ja kuljetusten hintaan

Erityisen kriittisiä painokilot ovat lentokuljetuksissa. Niitä varten on kehitetty oma, reunoiltaan viistetty pahvilavamalli, joka myötäilee koneen rungon muotoa.Tällä tavalla koneeseen saadaan jopa 40 prosenttia lisää rahtipinta-alaa.”

Pahvilava voidaan käyttää uudelleen puolisen tusinaa kertaa, minkä jälkeen materiaalin voi murskata ja hyödyntää vaikka uusien lavojen valmistuksessa. Pahvimassan sitkeys tosin tästä jonkin verran heikkenee.

- Pahvilavojen menekkiä voi jatkossa vielä kiihdyttää uusi EU-direktiivi, jonka kohtalosta ei tosin ole täyttä varmuutta. Sen mukaan elintarvikkeet ja lääkkeet pitäisi aina pakata vain täysin uusille kuormalavoille.

Lavan kantavuus saadaan aikaan pahvikerroksia ja jalkojen taivutuksia lisäämällä. Suunnittelupöydällä on pahvilava, joka kestää jopa 12 tonnin kuorman.