Ei tarvitse sittenkään, kyllä ne tekevät sen ihan itse. Viikko sitten uutisoitiin Helsingin kieltävän olutkaljan mainostamisen kaupungin terasseilla. Tähän asti panimot ovat ilmeisesti antaneet ilmaiseksi omilla mainoksillaan varustettuja markiiseja ja päivänvarjoja. Luultavasti ne ovat myös avustaneet kalliiden kestopuusta valmistettujen terassien rakentamisessa.

Tuollainen tuhansien eurojen ylimääräinen kustannuserä on liikaa kannattavuutensa rajoilla toimiville ravintoloille ja nyt 130 ravintolaa onkin jo ruvennut boikottiin asian vuoksi. Lisäksi kaupunki perii terasseista 12€/kk vuokraa, vaikka luulisi pienen lupamaksun riittävän. Turisteista puhutaan, mutta tällä menolla Helsingistä tulee Itämeren Teheran ja Pohjolan Pjonjang.

Muutama vuosi sitten työttömänä ollessani soitin TE- keskuksen työvoimaneuvojalle jonkin palkkatodistusasian vuoksi. Heti ensimmäiseksi metallinen ääni kertoi puhelun olevan maksullinen. Se kuvaakin parhaiten Suomen julkista sektoria.

Julkiselta sektorilta vaadittiin tuottavuutta ja ne pirut ryhtyivät perimään maksun kaikista palveluistaan. Ensin pitää veroina maksaa ylisuuren, venäläisen palvelukulttuurin omaksuneen ja täysin tehottoman julkisen sektorin kustannukset ja sitten toisen kerran vielä jotain palvelua hakiessaan.

Omien kokemusteni mukaan hyvin toimivaa julkista terveydenhoitoa pitää tukea ja laajentaa, mutta kaikenlaiset kelat ja muut voi purkaa alkutekijöihinsä. Saksassa julkinen sektori on vain 10 % bruttokansantuotteesta ja siellä ilmeisesti yksityiset tilitoimistot hoitavat sosiaalitoimen ja näiden neuvostoliittolaisten kelojen palveluja.

Helsinki perii 500 euron laiminlyöntimaksun terassivuokran maksamatta jättämisestä, mikä on aivan kohtuuton rangaistus keskivertoterassin vuokraan nähden. Ja eikö Helsingin ja muidenkin kuntien pitäisi samalla tavalla maksaa kovaa korkoa vääristä sosiaalitoimen ja kelojen päätöksistä. Virkailijat voivat ihan piruuttaan venyttää puolikin vuotta köyhän mummun ainoata leipärahaa!

Yksityiselle tilitoimistolle tuollainen korko voidaan määrätä. Siellä näppäräsormiset konttoristit käsittelevät pikavauhtia erilaisia hakemuksia ja pitkästä sarjasta oikeita päätöksiä napsahtaa sitten mukava bonus. Ja ennenkaikkea asiakkaat ovat tyytyväisiä. 

Joitakin vuosia sitten ihmeteltiin Suuren ja Mahtavan Kelan valitusosaston 33. 000 valituksen jonoa ja kolmen vuoden käsittelyaikoja. Osastoa johtava nainen puolustautui sillä, että heidän toimistonsa oli muuttanut ja sen takia kahteen kuukauteen (2 kk ) ei käsitelty yhtään valitusta. Millä yksityisellä yrityksellä olisi varaa lopettaa toimintansa kahdeksi kuukaudeksi vain muuton takia! Yleensä ne hoidetaan yhdessä yössä tai viikonlopussa. Tuolla Kelan osastolla oli varmaan palaveerattu viikkoja jostain espresso- latte- suklaa-keittimestä ja luultavasti käyty oikein Italiassa sellaisia katsomassa.

Nythän julkisen sektorin työntekijät luulevat näiden mahtavien toimistojen olevan ainoastaan heidän hyvinvointinsa ja 5- 17 vuoden irtisanomisaikojensa takia perustettuja. Suomessa sosiaalitukea saa 320. 000 ihmistä, mutta saman verran tuohon tukeen oikeutettuja (320. 000 köyhää) ei saa sitä. Kauhistuttavia lukuja!

Kun hallintokoneisto paisuu, se muodostaa yhteiskuntaluokan. Se ei enää palvele kansaa, eikä siihen pyrikään. Virkakoneisto elää omaa elämäänsä ja kansan on palveltava sitä”, Erno Paasilinna kirjoitti 40 vuotta sitten.