Kuinka moni suomalainen olisi käynyt Kiasmassa, jos se sijaitsisi Kittilässä! Samoin keskieurooppalaiset eivät tule koskaan käymään  Helsinkiin mahdollisesti tulevassa Guggenheim- museossa. Bilbao on aivan eri asia, heillä on 300 miljoonaa asukasta muutaman sadan kilometrin säteellä. Nämä voivat tehdä autolla ja junilla päivän, parin matkan vanhaan kulttuurikaupunkiin, mutta kukapa ostaisi kalliin lentolipun sohjoiseen Helsinkiin, missä nytkin paras kulkuväline on sukset. Pietarilaisilla taas on omat Eremitaasinsa, eivät he Suomesta voi mitään parempaa löytää.


Helsingille tämä museohanke sopii tietysti mainiosti, koska taas saadaan pumpattua valtion verorahoja kaupunkiin ja luotua muutamia satoja työpaikkoja. Kiasma on jo nyt näivettymässä, joten uuden kilpailijan tulo olisi sille tuhoisa. Neljä miljoonaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvaa suomalaista joutuu jo nyt rahoittamaan Oopperaa, Musiikkitaloa ja Kiasmaa, joissa he vain harvoin käyvät.


Helsingissä kyllä jonotetaan, mutta aivan muiden asioiden kuin taiteen vuoksi. Myllypurossa jopa 1300 yksinhuoltajaa, vanhusta ja opiskelijaa kerrallaan jonottaa sateessa ja pakkasessa vanhentunutta ruokaa henkensä pitimiksi. Näin on ollut jo vuosikymmeniä ja tämä ongelma vain laajenee. Eikö olisi jo korkea aika järjestää noille leipäjonoille lämpöiset sisätilat, se olisi kuitenkin vain murto- osa näiden museoiden vaatimista sadoista miljoonista. Nyt Helsinki pistää 2 miljoonaa Guggenheim- museohankkeen tutkimukseen, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki kaupungin kulttuurihörhöt ja virkamiehet tekevät matkan Bilbaoon ja New Yorkiin. Siellä sitten keskenään juovat, naivat, riitelevät ja rikkovat perheensä, joten sairaslomien ja sosiaalitoimen kustannusten jälkeen tämä lysti onkin maksanut Helsingille jo 5 miljoonaa! Tässä olisi kuitenkin hyvä käytäntö näitä suureellisia ja arvaamattoman kalliksi tulevia hankkeita himoitsevien kulttuuripiirien käsittelyssä: saatte rällätä 2 miljoonaa euroa taivaan tuuliin, jos lupaatte sen jälkeen unohtaa koko jutun!


Kaikenlaiseen turhuuteen ja krääsään ihastunut Abu Dhab rakensi itselleen Guggenheim- museon, mutta ylimääräisessä rahassa kylpevän Kiinan Hongkong ei. Miksi? Osallistuuko tämä G- säätiö näiden museoiden kustannuksiin, vai viekö se vain oman kymmenyksensä jokaisesta eurosta.