Finnairin logona on uskollisuuden symbolina tunnettu joutsen, mutta nyt tälle lentoyhtiölle on aivan sama kuka sieltä pyrstönjuuresta työntää tavaraa sisään.

Mieleeni on syöpynyt eräs pieni uutispätkä kymmenen vuoden takaa. Siinä lihava suomalainen liikemies löhöää sikari suussa tallinnalaisen toimistonsa tuolissa ja kehuu:" tulevaisuudessa miljonäärejä ei luoda millään it- aloilla, vaan työvoiman vuokrauksessa". Näiden yritysten liikeidea on varsin yksinkertainen; myydään työvoima halvemmalla tavaran-, tai palveluntuottajalle ja liikevoitto leikataan työntekijöiden palkkaeduista. Ketjuttamalla työt monen yrityksen kautta saadaan kaikki verot ja muut pakolliset maksut kierrettyä. Loppujen lopuksi varsinaisen työn suorittajan taskuun kilahtaa vain pieni osa työnantajan maksamasta summasta ja hyvinvointivaltion palveluista vastaaville kunnille ja valtiolle ei mitään.

Tämä on tehty jo räikeänä telakka- ja rakennusteollisuudessa ja käytäntö on leviämässä aina vain uusille aloille. Japanissa ollaan laatimassa jo uusia lakeja pahimpien tämäntyylisten epäkohtien karsimiseksi. Matkalaukkuliitto (IAU) on loistavalla esimerkillään osoittanut suomalaisille, ettei sentään ihan kaikkeen pidä alistua. Barona tulee pitämään matkatavaroiden käsittelyssä vain pienen ydinjoukon omaa väkeään ja loput ketjutetaan epämääräisille Baltian maihin rekisteröidyille firmoille. Finnair säästää 10 miljoonaa, mutta hyvinvointivaltio Suomi häviää 50 miljoonaa.

Minkä takia Suomella pitää ylipäätään olla oma lentoyhtiö, ei se lopulta kuitenkaan pärjää aina vain kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa. Muille pohjoismaille on hyvin riittänyt yhteinen SAS ja Finnairin fuusioituminen siihen vahvistaisi alueellista yhteistyötä.

Vai olisiko jonkun hämäräperäisellä tavalla rikastuneen venäläisen oligarkin tulo osakkaaksi yhtiön pelastus. Alumiinilla rikastunut Deripaska kuulostaisi kyllä jotenkin kaamean kotoisalta. Nykyisin yksi Finnairin suuromistajista on Ingvar "Ikea" Kamprad, joka oli innokas ruotsalaisen fasistiliikkeen tukija Hitlerin valtakaudella. Laajennetaan siis omistuspohjaa ja maalataan joutsen mustaksi.

Asiasta toiseen: olisiko suomalaisille valtava pettymys, jos Lidl päättäisi lähteä Suomesta? Ei todellakaan olisi ja samalla tavalla kiinalaiset suhtautuvat Googlen lähtöön. Heillä on nimittäin paljon parempia omia hakukoneita, jotka eivät tavoittele maksimivoittoa ja joissa klikatuin kohde ei ole Pamela Andersonin tissit.