Ruotsissahan on nyt sellainen skitso tilanne, että demarien ja vihreiden hallitus äänestettiin kesällä jatkoon, mutta samalla hyväksyttiin kuitenkin opposition hallitusohjelma, jota sen täytyy noudattaa.

Nyt demarit laskivat polttonesteiden veroa 10 senttiä, mutta oppositio kaatoi esityksen ja vaatii peräti 50 sentin alennuksia. Lisäksi Ruotsin hallitus anoo EeUulta vuoden loppuun asti vapautusta tuosta polttonesteiden sekoitusvelvollisuudesta, joka paistinrasvojen lisääminen nostaa hintaa. Mutta meillä vaan lisää rasvaa, kusta ja hintaa jokaiseen tankilliseen. 

Ruotsihan on jo maksanut sähkönkuluttajille satoja euroja tukea, kuten myös autoilijat ovat saaneet suoraa rahallista tukea varsinkin haja- asutusalueilla.

Suomalaisilla käy tällaista kateeksi, mutta sillä voi olla vakavampiakin seurauksia. Ruotsalaiset omistavat suuren osan Suomen teollisuudesta ja samojen teollisuusalojen tehtaita on molemmissa maissa. Esimerkiksi sellu- ja paperiteollisuudessa halvempi diesel kannustaa lakkauttamaan tehtaat Suomessa ja laajentamaan Ruotsissa.

Korkeat sähkön ja polttoaineiden hinnat pakottavat suomalaisia vaatimaan vain lisää palkankorotuksia ja sopimusten indexi- ehdot laukeavat työläisten omille käsille. Lisäksi nuo paperiteollisuuden lakot ja saarrot ovat kohtalokkaita Suomen kilpailukyvylle. Puhumattakaan nyt järjettömästä lupa- ja valitusbyrokratiasta, jolle ei näköjään edes yritetä tehdä mitään.

Tyttöhallitus ei alenna bensan ja dieselin hintaa, koska se saa niistä satumaiset verotulot. Sitten on mukava EU: ssa Macronin pyynnöstä heitellä tuhannen miljoonaa sinne ja sata miljoonaa tuonne. Jotkut itäisen Euroopan maat vastustavat jotain uutta maksua, jolloin saksalaiset kuiskivat Tytti Tuppuraisen korvaan ja tämä kirkaisee heti:

-Suomi maksaa Puolan, Tšekin ja Slovakian osuudet, niin saadaan sopu aikaan. Me suomalaiset olemme mallioppilaita ja meiltä saa persettä!

Kuten tapahtui Kimmo Tiilikaisen ministeriaikana, kun Suomi hoiti jossain asiassa kolmen Itä- Euroopan maan maksut.