RAJAVARTIOLAITOS haluaa rakentaa itärajalle aitaa noin 70 kilometrin matkalle.

Sisäministeri Krista Mikkonen sanoi, että aidan rakentaminen ei olisi nopea toimi, vaan kestäisi 3–4 vuotta. Kyseessä olisi sisäministerin mukaan iso päätös, joka vaatii ulko- ja turvallisuuspoliittisen arvioinnin.

Aidasta tulee kolme metriä korkea ja sillä on paljastava, hidastava, ohjaava sekä estävä vaikutus. 

Länsimetron asemista vihreät tekivät kolmanneksen lyhyempiä kuin Itämetron asemista, joten nyt koko reitti joudutaan ajamaan lyhyillä junilla. Ehkäpä tuosta itärajan aidastakin tulee sitten vain 8 kilometriä pitkä ja 50 senttiä korkea. Koska ihmisoikeuksien takia on taattava myös aidan ylittäjien turvallisuus. Siellä voi olla joku ”Ohisalon majuri” jumissa piikkilangoissa ja sitten todetaan taas Ei koskaan enää.

Paljastava ja ohjaava tarkoittavat sitä, että tulijat näkevät missä rajavartijat ovat valmiina laukkuja kantamaan. Se aita tulee olemaan siis periaatteessa jonkinlainen katiska, jolla pyydystetään kultakalojakin arvokkaampia partaukkoja.

Aidasta pitää tehdä vielä monet ympäristö- ja liito- oravatutkimukset, joten ensi keväällä aloitettavaksi suunniteltu Jättiläisprojekti alkanee aikaisintaan kymmenen vuoden kuluttua. Puola, Latvia ja Norja tekivät omat ja paljon pidemmät aitansa vuodessa, mutta me olemmekin mallioppilaita ihmisoikeuksissa.