Joskus 15 vuotta sitten olin rakentamassa hotellia erään suuren kauppakeskuksen kylkeen. Eräänä päivänä olin lopetellut hommani vartin yli kolme ja kerännyt työkalut kotiin lähtöä varten.

Silloin huomioni kiinnittyi tummahipiäiseen parikymppiseen mieheen, joka seisoi lattialla harja kädessä. Mies oli selvästi kosovolaisen näköinen ja ensimmäistä päivää töissä, joten menin juttusille.

Pienen keskustelun jälkeen hän varmistuikin Kosovon pakolaiseksi, mutta oli asunut jo pitkään Suomessa ja suomen kieli sujui lähes puhtaasti. Vähän aikaa puhuttuamme tuo itseäni kymmeniä vuosia nuorempi nulkki aloitti hirveän vuodatuksen:

-Suomalaiset miehet ovat surkeita nössöjä, mutta me kosovolaiset olemme oikeita miehiä ja sotilaita. Minä saan jokaisen naisen ja niin paljon niitä kuin haluan. Suomalaisilla miehillä ei ole mitään kunniaa, mutta me puolustamme naisiamme ja maatamme.

Hän olikin suurin piirtein oikeassa, mutta ei minun suhteeni:

-Katopas nyt perkele, mitä minulla on käsissäni: naulapyssy ja moottorisaha. Suomalaiset miehet tekevät miesten töitä, mutta kosovolaiset miehet näköjään naisten töitä. Kato nyt perkele noita muita siivoojia; nehän on kaikki virolaisia ja venäläisiä naisia. Minä olen ollut vuoden armeijassa ja ampunut rynnäkkökiväärillä, mutta oletko sinä ampunut tuolla harjalla!

Ja jumalauta, Kosovon miehet pakenivat kuin jänikset Eurooppaan serbien hyökätessä. Ja saatana nyt täällä elvistellään harja kourassa. Hame päälle vaan saatana! Neuvostoliitto hyökkäsi aikoinaan Suomeen ja ne tapettiin heti rajalle.

Joitakin vuosia myöhemmin olimme taas samalla työmaalla, missä hänellä oli jo oma siivousfirma ja minä olin tsv/luottamusmies. Keskustelimme ystävällisesti ja toisiamme kunnioittaen tuota pientä episodia muistelematta. Hän haki usein kaupasta tarvikkeita toimistolle ja kävi myös minulta kyselemässä, jos jotain tarvitsen. Tilasin suklaaleivoksia ja metvurstipatonkia, jotka hän sitten toimitti ihan käteen asti. Hän oli kotoutunut ja nimenomaan minä olin hänet kotouttanut!

Tässä vielä esimerkki Migrin täysin naurettavasta partaukkojen paapomisesta.