Tämä on tosiaan numero 1. 000 julkaisemistani postauksista ja perustelut tähän harrastukseen ryhtymiselleni esitin hyvin jo postauksessa numero 100. Reilussa 8. 000 kommentissa olen saanut valtaosin vain hyvää palautetta, suoraa solvausta on tullut korkeintaan kymmenessä.

Jumalauta, mies on päivät rakennuksilla töissä ja iltaisin vetelee tuollaista, eikö tuosta pitäisi jo maksaa jotain! Sinä olet nyt kirjoittanut kirjan nettiin! Noin totesi eräs monikymmenvuotinen maisterikaverini, jonka lausunnon arvoa lisää se, että hänen maisterivaimonsa on ammattikirjailija. Tuollainen kehu on aina mukavaa, mutta toisaalta: minä tiedän tarkkaan mitä olen, mutta tiedän myös tarkkaan mitä en ole.

Kerran tuli melkoinen hässäkkä erään kirjoitukseni takia. Reilut kymmenen vuotta sitten olin rakentamassa 8- kerroksista taloa (as. oy. Malta) Helsingin vihreälle kermalle: lääkäreitä, apteekkareita, Vasemmistoliiton entinen puheenjohtaja, vihreiden entisiä vanha- krohnilaisia ministereitä, kansanedustajia ja kaupunginvaltuutettuja, etc.

Talo oli ryhmärakentamista Hitas- rahoilla, jolloin perheasunto voi olla jopa satoja tuhansia halvempi. Pari työmaan mestaria ja insinööriä kertoi minulle kuiskutellen koko talon olevan hirveää huijausta ja Hitas- sääntöjen rikkomista. Parhaat ostivat neljäkin asuntoa kerralla ja kaikki vaan suoraan vuokralle. Näistä asukkaista monet olivat olleet päättämässä Yrjönkadun uimahallin puukiukaan kieltämisestä, mutta oman talon katolle rakennettiin isolla jatkuvalämmitteisellä puukiukaalla varustettu sauna. Rekka- autolla tuotiin polttopuuta, olin itse niitä katolle nostamassa.

Työmaan valmistuttua ja sieltä lähdettyäni minä sitten huomasin Osmo Soininvaaran nettikirjoituksen, jossa hän arvosteli Arabianrannassa tapahtuneita Hitas- asuntojen väärinkäytöksiä: asunnot pantiin vuokralle ennen määräajan umpeutumista. Tuon takia minä päätinkin sitten paljastaa vihreiden oman, paljon pahemman mätäpaiseen ja laadin tähän blogiini häväistyskirjoituksen tuosta Maltasta..

Jotain pari viikkoa myöhemmin sen työmaan vastaava mestari soitti minulle ja pyysi lähtemään mukaansa sinne Maltaan. Siellä oli ilmennyt pitkä lista pieniä vikoja, jotka hän halusi minun korjaavan. En viitsinyt kieltäytyä, mutta hieman arvelutti: työmaalla oli ollut kaksi blogistani tietoista lihavaa apumiestä, jotka olivat ns. ”kaverinsyöjiä”. Toinen oli vielä aktiivinen viher- vasemmistoliittolaisten hännystelijä, joka ylpeili Paavo Arhinmäen Facebook- kaveruudesta.

No menimme sitten tämän vanhemman mestarin kanssa sinne vihreään taloon ja taloyhtiön puheenjohtajana toimineen naisen kanssa kiersimme kaikki vikapaikat, sekä suunnittelimme korjaukset. Tulimme sitten naisen omaan asuntoon ja siinä keittiössä seisoessamme tämä keski- ikäinen nainen sanoo:

-Vielä lopuksi yksi asia, tietääkö kumpikaan teistä kuka on Nils- Aslak Näkkäläjärvi? Sen niminen mies on blogissaan väittänyt meidän tuhoavan koko maapallon ja huijaavan miljoonia. Se mies on ollut täällä töissä ja sellaiset tyypit pitää saada pois rakennuksilta!

Tuo johtajatason nainen oli hyvin aggressiivinen ja olimme hänen keittiössään, joten minulla ei ollut mitään halua ja saumaa alkaa siinä perustelemaan syytöksiäni. Kielsin siis tuntevani sellaista henkilöä ja muutaman harhautuslauseen sanottuani poistuin ja kerroin pomolle odottavani häntä autossa.

Puolen tunnin kuluttua pomo saapui naureskellen: Sinä saatanahan sen olet kirjoittanut, mutta tottahan siinä oli joka sana. Ymmärrettävistä syistä työkeikkani siihen taloon jäi tekemättä, mistä olin enemmän kuin tyytyväinen. Joitakin aikoja myöhemmin tuo pomo soitti ja pyysi minua tutkimaan erään helsinkiläisen urheilukentän asioita, koska: sinä kirjoitat hyvin ja hallitset tuon tutkivan journalismin. Tulihan siitä Maltasta vielä myöhemmin jotain pientä sotkua, mutta se nyt oli mitä oli!