Teillä Suomessa on tuo pyöräilyn idea aika pahasti hukassa.

Noin totesi muutamia vuosia sitten maassamme vieraillut hollantilaismies, jonka Länsiväylän naistoimittaja oli vienyt testaamaan ja ihastelemaan Espoon hienoja pyöräilymahdollisuuksia. 

Hollantilainen järkyttyi nimenomaan näistä lasten, kävelijöiden ja lapsiperheiden seassa raketin lailla kiitävistä sukkahousupyöräilijöistä, jotka aina ja kaikkialla odottavat muiden kulkijoiden hyppäävän ojaan heidän syöksyessään ohi.

Pari päivää sitten näin taas aivan tyypillisen tapauksen, jossa itse en ollut mitenkään osallisena. Kävelyvauhtia ajava pakettiauto oli enää muutaman metrin päässä T- risteyksen suojatiestä, kun pensaikkoisen kulman takaa syöksyi paikalle tyypillinen sukkahousumies jotain 25- 40 km tunnissa vauhdilla. Auto ei tietenkään enää mitenkään voinut, eikä sen tarvinnut väistää. Törmäystä ei tullut, mutta tämä "maapallonpelastaja" sukkahousumies aloitti jumalattoman karjunnan ja keskisormen heiluttelun. 

Autoillessa, kävellessä ja pyöräillessä olen nähnyt paljon näitä kevyen liikenteen terroristeja, jotka ovat aina nimenomaan 20- 40 vuotiaita miehiä. Nyt nämä vihreät höyrypäät ovat alkaneet jo pysäytellä bussejakin, ruuhkauttaa kokonaisten katujen liikennettä ja näin estää satojen ihmisten koti- ja työmatkat.

- Miksi pyöräilijöiden nopeuksia ei säädellä ja valvota, kuten esimerkiksi vesiliikenteessä on erittäin monissa paikoissa 10 km/h rajoitukset ja valvonta.

- Miksi pyöräilijät eivät kilauta kelloa lähestyessään kävelijää tai hitaampaa kulkijaa takaapäin. Minä tein aina niin, kuten myös autoillessani ja kävellessäni annan usein "mene nyt" käsimerkkejä muille kulkijoille.

Mopoilijoista oli taas tänään lehdissä, mutta ne harvat pyöräteillä liikkuvat mopot kuulee jo kaukaa ja ehtii näyttää oman kulkulinjansa. Noita sukkahousupyöräilijöitä ei uskalleta edes arvostella missään, mutta satoja miljoonia lisää rahaa vaan syydetään heidän erikoispinnoitettuihin väyliinsä.

Kaupunkipyörät taas ovat hieno asia.