Minä olen pitkän tsv/luottamusmies/kirvesmiesurani aikana nähnyt paljon erilaisia rakennustelineitä ja kulkusiltoja, sekä myös itse rakentanut niitä. Enkä ole koskaan nähnyt yhdenkään niistä romahtavan, kuten nyt Tapiolassa kävi.

Tuossa Tapiolan romahtaneessa kulkusillassa on aivan selvä suunnitteluvirhe, jos sitä nyt on kukaan edes suunnitellut.

Kuvan perusteella kulkusilta muistuttaa tilapäistä työtelinettä, jossa muutama mies kerrallaan työskentelee. Tuollaisilla telineillä työskentelevät ammattimiehet ja päivittäin kiertävät työsuojeluvaltuutetut katsovat koko ajan tarkkaan, ettei millekään telineen osalle tule liikaa kuormaa. Oliko Tapiolassa koko ajan joku katsomassa, ettei sillalla ole yhtäaikaa 30 ihmistä?

Tuo silta on rakennettu erittäin raskaista materiaaleista, koska nuo teräsritilät painavat jokainen jo kymmeniä kiloja. Rungossa näyttää olevan vain ohutta teräsputkea ja pulteilla kiristettäviä liitoskappaleita, joiden kireydestä ei yksikään tarkastaja voi tietää mitään.

Tuollaisia "siltoja" rakentavat lähes aina eri työmaita kiertävät ulkomaalaisporukat. Vika ei ole heidän, vaan Suomessa jo vakiintuneen ja lähes orjuutta muistuttavan halpatyövoiman käytön.

Silta on varmasti rakennettu yöllä, jolloin häiritsevää jalankulkuliikennettä ei ole ollut. Onko sinne tullut miehiä, joilla on ollut jo pitkä päivä takanaan? Lisäksi he eivät ehkä ole saaneet palkkaansa kuukausiin, jolloin ruoka on vain ämpärin puolikkaan kokoisesta muovirasiasta ahmittua makaronia (40cent/ps). Kyllä, olen usein nähnyt ja hiljaa mielessäni ihmetellyt!

Lisäksi nämä Baltian keikkatyöläiset asuvat yleensä joukkomajoituksessa, jolloin kaksiossa asuu 10 henkeä ja kolmiossa taitaa ennätys olla 18 maalaria. Mutta kun "suvaitsevaiset" Vasemmistoliitto ja vihreät näkevät tällaisessa loistavan tilaisuuden viedä työpaikat lihaa syöviltä suomalaisilta heteromiehiltä. Ja totta totisesti ne ovat siinä onnistuneet!

Tuollaisen sillan rakentamisessa pitäisi olla tekijöiden hyvä keskinäinen koordinaatio, jolloin tekijöitä saisi olla korkeintaan 4- 6. Raivo ja Aivari (Aivo ja Raivari, toim. huom.) lupasivat sinne nyt yöksi 20 miestä, joten nyt se paska valmistuu ja saadaan rahat tilitykseen!

Tarkastettu! Mutta keskittyikö tarkastaja enemmänkin saamaan ne lahjaksi annetut Viron kaljat, viinat ja tupakat mahtumaan autonsa takakonttiin!

Kalasataman tornitalojen jatkuvasti reistailevissa hisseissä lienee tapahtunut sama kehityskulku. Halpoja ulkomaisia asentajia on ollut liikaa, eikä mitään koordinaatiota. Hissiasentajilla on jokaisen työvaiheen ruuvit, pultit ja mutterit muovitetussa pahvilevyssä kiinni ja kaikkien niiden pitäisi olla paikallaan valmiissa hississä.

Eräällä työmaalla hissejä asentaneelta Baltian sekakuorolta niitä jäi paljon lattialle lojumaan, minkä takia ne hissit reistailivatkin sitten vielä puoli vuotta myöhemmin. Kalasataman hissit pitäisi panna yksi kerrallaan seisomaan ja täysremonttiin. Mahdollisesti uusiksi koko rampautunut hissi ja asennustyö vähän kalliimmille miehille!

tapiola.jpg

Nyt ne kaikki Tapiolan väliaikaiset kulkusillat (4) on suljettu. Todennäkäisesti ne rakennetaan kokonaan uudelleen, jos ovat sortuneen sillan kaltaiset. Nimenomaan kunnat ja kaupungit suosivat ulkomaista, verovapaata halpatyövoimaa, joten jälleen kerran se halpa tuleekin monta kertaa kalliimmaksi.

Tuo kaikki oli vain pitkään kokemukseen perustuvaa oletusta 97% todennäköisyydellä.