Suomen valtalehtien (HS, IS, Il,) ja Ylen toimittajista suurin osa asuu 15 kilometrin säteellä Helsingin rautatieasemasta. He käyvät samoissa ravintoloissa ja vaihtavat työpaikkaa talosta toiseen aina suhdanteiden mukaan. He ovat jo samoja sukujakin (Saarikosken klaani) edustava porukka, joka ottaa elinkumppaninsakin tästä pienestä piiristä ja sen liepeilijöistä.

Vakituisten toimittajien lisäksi siihen kuuluu satoja ”vapaita toimittajia”, jotka yleensä elävät Kelan peruspäivärahalla. He yrittävät epätoivoisesti saada joitain juttujaan läpi, jotta heillä olisi edes joskus varaa mennä Kallion kuppiloihin mielipiteitään päivittämään. Koska siellä nämä vakituiset toimittajat esittelevät insestisiä ja sukurutsaisia mielipiteitään ja siellä ratkaistaan näiden mediatalojen vapautuvien virkojen ja kesätoimittajien pestit.

Näitä toimittajia ei kiinnosta Suomen rautakourien ja metsäteollisuudesta elantonsa saavien miesten mielipiteet, koska nämä lukevat vain maaseutulehtiä. Jotka taas pienten resurssiensa vuoksi vain enimmäkseen kopioivat tuota pk- seudun mediamafiaa.

Valtava vihamielisyys Kiinan ja kiinalaisten kaikkea tekemistä kohtaan on yksi asia, josta yksikään näistä toimittajista ei uskalla poiketa.

Viikko sitten Hesari revitti Kiinan tekemästä mahalaskusta Tšekin tasavaltaan. Luin sen artikkelin, eikä siinä ollut mitään katetta otsikolle: tšekit vain toivoivat Kiinasta suuria sijoituksia, mutta kauppoja ei tullut.

Sen sijaan kiinalaiset pelastivat Ruotsin autoteollisuuden, joka oli kokemassa Detroitin kohtalon vuonna 2008. Volvo ja Saab olivat jo rotkon reunalla ja 160. 000 suoraa työpaikkaa oli vaarassa. Kerrannaisvaikutuksineen se olisi merkinnyt kymmeniä kertoja enemmän kuin Nokian romahdus Suomelle.

Kiinalainen Zhejiang Geely osti Volvon ja nyt siitä on tulossa/tullut jo maailman johtava sähköautojen valmistaja. Sen takia  myös Northvolt rakensi 2. 000 ihmistä suoraan työllistävän akkutehtaansa Skellefteoon. Se hyödyttää myös Kongo- Suomen renkipoikataloutta, koska nyt Terrafamen (Talvivaara) akkukemikaalitehtaan valmistamat liemet voidaan myydä sinne.Samoin kiinalaiset pelastivat Saabin ostamalla sen konkurssipesän ja autojen valmistus jatkuu.

Kiina ei saa niskoilleen valkoisen miehen taakkaa, syytettä kolonialismista, vaikka kysymys on täsmälleen samasta asiasta, kirjoittaa Lasse Lehtinen Iltasanomissa, eikä voisi pahemmin väärässä olla.

Saksa, Belgia, Ranska, Portugali ja Britannia veivät alusmaihinsa omat virkamiehensä valtiojohtoon, omat lainsäädäntönsä, omat sotilaansa, tuputtivat omaa uskontoaan ja ne ryöstivät häikäilemättömästi näiden maiden arvometallit ja muinaismuistot. Ne sähköistivät vain suurimmat kaupungit, joissa he itse ja heidän paikalliset lakeijansa asuivat. Kapearaiteisia rautateitä ja maanteitä rakennettiin vain oman armeijan ja kaivosteollisuuden tarpeisiin.

Kiina ei te mitään näistä kolonialismin tunnusmerkeistä, mutta se tuo sähkön sadoille miljoonille afrikkalaisille, jolloin Afrikan metsien järjetön käyttö ruuanlaittoon loppuu. Kiina on jo rakentanut sinne 3. 000- 6.000 kilometriä uusia rautateitä, sekä kymmeniä lentokenttiä ja satamia. Tehdastyöpaikkoja he ovat rakentaneet pian miljoonille ja nyt Euroopankin teollisuus hakeutuu sinne. Halpaa työvoimaa siellä tietenkin on, koska halvat asumis- ja muut kustannukset.

Suomessa juhlitaan nyt EU: n elvytyspaketista tulevaa kolmen miljardin kertapottia, vaikka sekin on vain omaa velkaa ja sen joutuvat tulevat sukupolvet maksamaan. Jo kolmessa vuodessa Suomi kuitenkin antaa tuota ”jättipottia” enemmän kehitysapua ja siihen päälle vielä EU: n satojen miljoonien jäsenmaksut. Suomen köyhät lähettävät rahaa Afrikan ja Euroopan rikkaille, kuten Mauno Koivistoa hieman mukaillen voidaan sanoa.