Ruotsalaiset ovat jo kymmeniä vuosia halunneet yhdistää Suomen ja Ruotsin rautatiet, mutta helsinkiläiset ovat vastustaneet sitä muutaman kilometrin pituisen ratapätkän rakentamista. Samoin Helsinki on vastustanut itään päin menevän ja Muurmannin rataan liittyvän 60 kilometrin pätkän rakentamista.

Tuon itään menevän radan pois jääminen oli ehkä nykytilanteen vuoksi onnekastakin, paitsi että olisihan sitä pitkin sitten Natoon liityttyä mukava jyräyttää panssarijunalla menemään. Panssarijunan kattoon maalataan kiskojen, ratapölkkyjen ja sepelin muotoisia kuvioita, joten ryssä ei edes huomaa tapahtunutta. Pantaisiin Muurmannin rata poikki ja luvattaisiin avata vasta, kun Petsamo on tyhjennetty iivanoista ja luovutettu Suomelle.

Tuo Ruotsin ratayhteyden vastustaminen on ollut vaan tyypillistä Helsinki- keskeisyyttä. Pohjoisen satamiin meneviltä ja tulevilta laivoilta on voitu periä kovat väylä- ja jäänsärkijämaksut Helsinkiin.

Joitakin vuosia sitten Helsingissä riemuittiin, kun juuri avatusta Äänekosken sellutehtaasta kulkee joka viikko 12 junavaunullista sellua Helsingin Vuosaaren satamaan. Katselin kartasta ja Äänekosken tehtaalta on yhtä pitkä matka Haaparantaan. Silloin sellu lastataan vain junavaunuihin ja se kulkee samassa vaunussa perille Eurooppaan. Pois jäävät satama- laiva- satama maksut. Meille kun vihreät mepit ajoivat vielä sen kalliin rikkidirektiivin, joka nosti jokaisen laivalastin hintaa kymmenillä tuhansilla euroilla.

Vuonna 2024 valmistuvan rataosuuden jälkeen Tornion terästehtaan ja kaikkien pohjoisen tehtaiden (Oulu, Kemijärvi, Kajaani, Raahe) on paljon halvempaa kuljettaa vientituotteet Ruotsin tai Narvikin kautta maailmalle. Jo Hitler kuljetti aikoinaan 100. 000 junavaunullista sotilaita ja sotakalustoa mieluummin Ruotsin rautateiden kuin Etelä- Suomen kautta. Tuon rataosuuden avaamisen jälkeen pohjoisen satamien annetaan vaan olla jäissä läpi talven ja ylimääräiset jäänsärkijät myydään Kanadaan.

Tuo raiteiden eri leveys ei ole lehden mukaan enää mikään ongelma, joten onko siinä sitten keksitty laittaa toiselle puolen kaksoispyörä, vai mitä lienee?

Lapin turismi on jo palannut koronaa edeltäviin loistoaikoihinsa. Keskieurooppalaisia turisteja tulee Lappiin varmaan vielä enemmän, jos matkat ajetaan varta vasten suunnitelluilla mukavilla erikoisjunilla Ruotsin kautta. Luontoihmiset suosivat nyt junia, paitsi Tytti Tuppuraisen kaltaiset tekopyhät sekopäät. Se noita kun lentää monta kertaa viikossa Ouluun ja takaisin, vaikka junamatka kestää vain vähän kauemmin.

Ruotsin ja Suomen Natoon liittymisen jälkeen Pohjois- Suomen puolustaminen ja huolto on helppoa. Silloin voidaan kysyä: kannattaako sitä Helsinki- nimistä venäläistyylistä pikkukaupunkia enää puolustaa! Koska se on surkastunut ja asukkaista pian puolet on vain Kelasta kaiken elantonsa hakevia musulmaaneja. Jotka ovat jo puoliksi tuhonneet koko kaupungin.