Minua ihmetyttää edelleen tuo Vihreä siirtymä, joka "tuo Suomeen kymmeniä miljardeja sijoituksia" ja sen takia pitää heti saada joka vuosi 33. 000 ulkomaista työntekijää lisää ja nimenomaan Euroopan ulkopuolelta. Mutta kenelläkään ei ole mitään konkreettista esittää, jollei nyt sitä Wittusen Inkooseen haaveilemaa terästehdasta lasketa. Joka oli ilmeisesti vain joidenkin norjalaisnuorten käytännön pila.  

Minä tykkään suurista suunnitelmista ja niiden toteutuksesta, jos niissä on edes jotain konkretiaa esittää, mutta nekin voivat kaatua hetkessä.

Sähköautonvalmistaja Sono Motors lupasi valmistaa Uudenkaupungin autotehtaalla 275. 000 sähköautoa, jotka omilla aurinkokennoillaan lataavat itsensä ja jopa vastaantulevat sähköautot. Ei tullut mitään, vaikka kymmenistä tuhansista autoista oli jo maksettu varausmaksu. 

Sitten oli tämä futuristinen Lightyear 0- sähköauto, jossa tuo nolla oli vähällä jäädä  myös ensimmäiseksi sarjanumeroksi. Miljoonilla rakennettiin uusia tuotantolinjoja, mutta vain 10 autoa valmistui.

Nuo kaksi kaatunutta esimerkkiä olivat kuitenkin osittain Ukrainan sodan ja maailmanmarkkinoiden sekamelskan aiheuttamia. Joku tuollainen voi nousta uudeksi Nokiaksi ja niitä suunnittelevia kannattaa ehdottomasti tukea kaikin tavoin.

Sitten oli tämä Valco- kuvaputkitehdas Kemijärvellä, jolla oli kaksi komponentteja valmistavaa pienempää tehdasta alihankkijoina (Imatra ja Sotkamo). Siitä on kirjoitettu lukemattomia artikkelita ja kirjojakin, mutta mikä on lopullinen totuus. Valtio menetti sijoittamansa muutama sata miljoonaa, mutta kuinka paljon jotain 500 tehtaissa työskennellyttä ihmistä ovat maksaneet veroja valtiolle ja kotikuntiinsa. Sekä kuinka paljon tehtaan kaikesta toiminnasta on tullut veroja valtiolle. Tappiota tuli, mutta ei pelkkää tappiota!

Jollekin Finnairille pistetään aina vähän väliä 500- 800 miljoonaa euroa, eikä se hoida edes kotimaanlentoja. Jotkut latvialaiset ja albanialaiset kaksitasot hoitavat ne siihen asti kunnes lopettavat kesken sopimuskauden! Paitsi Ouluun lentää tietysti aina Finnairin suihkukone, koska Tytti Tuppurainen tarvitsee kolme miljoonaa Finnairin lentopistettä.

Ja sitten tämä Vihreästä siirtymästä ehkä tuleva hirveä hiertymä. En tiijä, sanokaa te, mutta ei mitään loruja Valcosta enää!