Iltalehden kolumnissa väitetään koronaviruksen aiheuttavan rasismia kiinalaisia kohtaan. Ei voi tapahtua ainakaan Suomessa enää, koska mediamme on ollut jo vuosikymmeniä avoimen rasistinen kiinalaisia kohtaan. Olen 2000- luvulla lukenut Hesarista 1274 Kiinaa ja kiinalaisia koskevaa artikkelia ja ainoastaan kaksi (2) niistä on ollut positiivisia.

Tässä blogissani on monia Punatähti Afrikan yllä sarjan kirjoituksia, joissa kerrotaan positiiviseen sävyyn Kiinan tekemisistä Afrikassa. Tuo nimi tulee Edgar Snown kirjasta Punatähti Kiinan yllä, jonka luin joskus nuoruudessani. En ollut silti mikään maolainen, tuo kirja oli vain yksi tuhansista lukemistani kirjoista.

Katselin Yleltä ohjelman Kiinan uusi silkkitie. Ranskalaiset tekevät yleensä aivan loistavia dokumentteja, mutta tämä ei kuulunut niihin. Siinä oli se Hesarista ja Yleltäkin tuttu paatos, jonka mukaan kaikki kiinalaisten tekemiset ovat kolonialismia.

Etiopia on 100 miljoonan asukkaan sisämaavaltio, jolla ei ennen kiinalaisten tuloa ollut mitään maa- tai meriyhteyksiä muuhun maailmaan. Kiina rakensi 759 kilometriä pitkän rautatien Addis Abebasta Djiboutin kääpiövaltioon, jonne se rakensi myös monta satamaa. Vain harva valtio pystyy tuollaisiin 6- 9 miljardin dollarin hankkeisiin, jotka se vielä itse pikavauhtia toteuttaa. Ja vain Kiina tekee tällaisen sijoituksen rutiköyhään ja levottomaan Afrikkaan.

Mosambikin, Sambian ja Zimbabwen itsenäistyttyä kehitysmaa Kiina rakensi niihin tuhansia kilometrejä rautateitä, sekä toimitti radoille tuhansia vetureita ja vaunuja. He luovuttivat kaiken heti afrikkalaisten käsiin ja sehän oli kammottava virhe. Sikäläisellä mentaliteetilla junia ajettiin milloin sattui, niitä ei huollettu, vaunut jäivät asemille seisomaan ja pian niistä oli tehty vakituisia asumuksia. Muutamassa vuodessa kaikki oli romahtanut ja nykyään siellä on pelkkää romua jäljellä.

Nyt Kiina operoi itse tuota Etiopian rautatietä ja paikallinen väestö on vain aputöissä ja koulutuksessa. Vuonna 2024 koko upea järjestelmä siirtyy kuitenkin paikallisväestön haltuun.

Tuossa dokumentissa aputöissä ollut Mohammed syyttää kiinalaisia rasismista ja laiskuudesta, kuten nimestäkin saattaa jo arvata. Monien kilometrien pituisessa satojen miljoonien junassa voi olla tuhannen miljoonan lasti, joten ei sellaista voi antaa narkomaanin näköisen nuoren miehen käsiin. Junien täytyy olla minuutilleen oikeilla ohituspaikoilla, koska radalla voi olla sata muutakin tavara- ja henkilöjunaa. Tuo Mohammed oli saanut puolen vuoden koulutuksen Kiinassa, mutta kahdella keski- ikäisellä kiinalaisella veturinkuljettajalla oli varmaan jo vuosikymmenien työkokemus.

Samoin dokumentissa haastatellaan maanviljelijää, jonka maat ja puuhökkelin valtio on pakkolunastanut kiinalaisten teollisuusaluetta varten. Mies sai kuitenkin maapläntistään teollisuustyöntekijän 10 vuoden palkkaa vastaavan summan. Eiköhän Helsinkikin pakkolunasta talon ja tontin, jos tilalle on tulossa 50. 000 työpaikkaa. Sipoosta veivät parhaat palat ja nyt siellä on vain Hjallis Harkimon keskeneräinen projekti mätänemässä.

Sanna Ukkolalla oli hyvä kolumni, siinä FeministiLepakot  ja Minnapetterit saavat kyytiä!

 

 

 

 

https://areena.yle.fi/1-50282204