Kuvitelkaa kilometrin pitkä ja leveä saari, jossa on vain alle viisi rakennustyömaata. Kaikki muu on pölyistä ja autiota sorakenttää. Eikö luulisi siellä olevan pysäköintitilaa rakentajien autoille.


Ja onkin perkele, mutta tänään Helsingin kaupungin virkailijoiden ahneus, röyhkeys ja typeryys ylitti kaikki ennätykset. Tuon alla olevan työmaamme pääurakoitsija on vuokrannut (sikahintaan) kaupungilta tietyn alueen, jota on käytetty työmaan varastoalueena ja työntekijöiden parkkipaikkana.


Nyt kaupungin pysäköinnistä vastaava pulju ilmoitti koko Jätkäsaaren olevan pysäköintikieltoaluetta, missä autoja saa säilyttää vain tietyillä aidatuilla alueilla ja siellä tietysti veloitetaan kantakaupungin mukaisia hintoja. Päivähinnat saattavat olla lähellä 10 euroa ja kuukausilipun arveltiin olevan jotain 50 euron luokkaa. Tarkemmin ei vielä tiedetä, koska eihän avuttomilta saa vastauksia selkeisiin kysymyksiin. Pysäköintikiellonkin piti alkaa jo tänään, mutta sitä siirrettiin ensi maanantaihin, koska nämä onnettomat rääpäleet eivät olleet saaneet edes maksukortteja tehdyksi!


Tämä ei ole mitään muuta kuin ylimääräinen vero rakennustyöläisille, mutta kaupungille melkoinen rahasampo. Lähiaikoina siellä voi olla jo kymmeniä työmaita, joten kaupunki voi repiä miljoonia rakentajien selkänahasta. Tähän asti työmaan parkkialueet on aurattu omilla koneilla, mutta nyt vastuu siirtyy kaupungille ja ne aurataan todennäköisesti kiireysjärjestyksessä viimeisinä. Helsinki ei ole viime vuosina pystynyt hoitamaan mitään vastuualueidensa aurauksia, joten kaaosta ja kiroilua on luvassa ensi talveksi. Meidänkin työmaamme kun jatkuu pitkälle kevääseen.


Näillä Jätkäsaaren rakennustyömailla valtava enemmistö työntekijöistä on ulkopaikkakuntalaisia, joille oma auto on pakollinen. 50- 100 kilometrin työmatka on tavallinen. Herrasväelle työnantaja maksaa tietysti nuo parkkimaksut, mutta suorittava porras joutuu pulittamaan tuon 500- 600 euron vuotuisen  “Helsinki-lisän” omasta pussistaan.


Tässä on taas hyvin kuvaava esimerkki siitä, miten Helsinki “luo bruttokansantuotetta ja tuottaa palveluja“. Kaupungin omista asukkaista ei löydy enää rakennustöihin halukkaita tai kykeneviä, joten täytyy iskeä ylimääräistä veroa pohjoisesta ja ulkomailta saapuville. Onkohan tuo edes laillista, ei kai nyt sentään mitä tahansa aluetta voi julistaa pysäköintikieltoalueeksi?


Tänään monet uhkasivat vaihtaa kokonaan työmaata ja jotkut varmasti niin tekevätkin. Työnantajan järjestämä parkkialue on aina ollut itsestäänselvyys, jo mukana kuljetettavien työkalujenkin takia.


images?q=tbn:ANd9GcTN14VuBQoPdKLQ3L2ilAW


Yllä hieno ja tässä isompi kuva työmaastamme. Kuva on otettu illalla, koska päivällä noissa kerroksissa vilistäisi miehiä kuin muurahaisia.Vasemmalla oleva keltainen talo on nykyisin saanut jo antiikkisen julkisivumuurauksen ja keskellä olevaa kaupan runkoa on tullut saman verran lisää. Oikeassa reunassa oleva bunkkeri kuuluu Helsingin kaupungin rakennusvirastolle (Stara), mutta siellä puuhastelevat sata ihmistä eivät saa aikaiseksi runkoa, eivät julkisivua, eivätkä mitään muutakaan. Maksullisen pysäköinnin meille he kuitenkin järjestivät, koska olimme rakentamistouhuillamme häirinneet heidän uneliasta rauhaansa.