Paavo Mooses Lipponen ehdottaa Suomelle selkeää arktisten alueiden strategiaa ja on siinä aivan oikeassa. Sinne on tulossa 140 miljardin investoinnit ja sitä rahaa liikkuu rajojen yli.

Kalottialueella pedot, porot, ihmiset, kauppiaat, turistit, huorat etc ovat jo ammoisista ajoista lähtien liikkuneet rajoista piittaamatta maasta toiseen. Minä tiedän, koska olen siellä syntynyt ja Samuli Paulaharjun kirjoista lantalainenkin voi asian ymmärtää.

Eikä tilanne ole noista Paulaharjun ajoista miksikään muuttunut, päinvastoin. Nykyisin Norjan paikallisliikenne kulkee suurelta osin valtatie 21 pitkin ja Tornionjokilaakson  kautta. Elintarvikkeet, puutavara, kalatuotteet ja kaikki päivittäistavarat kulkevat nopeammin Suomen kautta kuin Norjan rannikon mutkaisia teitä pitkin.

Eihän Lapissa mitään öljyä ole, irvistelevät lantalaiset, kun puhutaan tuosta arktisesta yhteistyöstä. Ei ole öljyä niin, mutta lähimmät suuremmat kaupungit Rovaniemi, Tornio, Oulu, Kemijärvi ovat Suomessa. Niissä pystytään tuottamaan metalliteollisuuden, kaupan, matkailun etc palveluja tuolle Jäämeren alueelle. 

Lapissa on jo toimiva infrastruktuuri ja Kolari- Skibotn rata, sekä Kemijärven radan yhdistäminen Muurmannin rataan parantaisivat infraa entisestäänkin. Muutamalla miljardilla kalottimaiden yhteistä ja EU- rahaa saataisiin tasaiset verotulot Suomen valtiollle ja Lapin kunnille. Verrattuna nyt vaikkapa tuohon Pisararataan, joka olisi täysin turha ja tuottamaton investointi Helsingin metron alle.